توجه : تمامی خرید ها از تاریخ 24 اسفند ماه ، در روز 14 فروردین 1403 ارسال خواهد شد

0
0
Subtotal: تومان
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

انواع مختلف صندلی آموزشی

در این مقاله قصد داریم تا شما را با برخی صندلی‌های رایج آموزشی آشنا کنیم. حتما شما هم با تعدادی از آنها آشنا هستید و در طول زندگی خود با آنها خاطره نیز دارید. صندلی‌های دانشجویی، دانش‌آموزی، آزمایشگاهی، محصلی و حتی نیمکت مدرسه همگی جزئی از خانواده صندلی های آموزشی محسوب می‌شوند.

صندلی دانشجویی و دانش‌آموزی

همه ما با این صندلی‌ها آشنایی داریم. منظور ما از صندلی دانشجویی یا دانش‌آموزی، در واقع صندلی تک نفره است. صندلی دانشجویی در واقع یک فاکتور بسیار مهم برای دانشجویان و راحتی آنها هنگام نشستن در کلاس درس و بهبود یادگیری و تمرکز آنها است. مانندصندلی های اداری، طراحی ارگونومیک و مهندسی شده برای صندلی دانشجویی نیز نیاز است؛، چرا که دانشجویان ساعت‌های طولانی کلاس درس را روی صندلی خود می‌نشینند و نباید فشار زیادی به بدن آنها وارد شود تا بتوانند با تمرکز کافی به فراگیری درس بپردازند.
صندلی دانشجویی ارگونومیک، راحتی و آرامش را برای آنها در محیط کلاس درس به ارمغان می‌آورد. چگونه؟ با ما همراه باشید.
دانش آموزان ساعت‌ها روی صندلی می‌نشینند، چه زمانی که در کلاس درس و چه وقتی که در خانه پشت میز خود در حال کار یا بازی با کامپیوتر هستند. فرقی نمی‌کند در مدرسه یا دانشگاه، صندلی دانشجویی یا دانش‌آموزی باید از ستون فقرات آنها مراقبت کند و به بهتر شدن و بهبود حالت نشستن منجر شود.

چرا ارگونومیک بودن صندلی تک نفره اهمیت دارد؟

دانشجویان و دانش‌آموزان مدام در حال تغییر وضعیت نشستن خود هستند، رو به جلو خم می‌شوند، به چپ و راست می‌چرخند و صندلی خود را تکان می‌دهند و می‌چرخانند. این تغییر وضعیت مداوم است که سوالات زیادی را برای طراحان و خریداران صندلی‌های آموزشی بوجود می‌آورد. با توجه به منحصر بفرد بودن رفتار هر شخص هنگام نشستن، چطور یک طراحی می‌تواند برای همه دانش‌آموزان مفید باشد؟ دوما، صندلی چطور به بهبود یادگیری کمک می‌کند و استانداردهای دانش ارگونومیک را نیز به همراه دارد؟

برخی ویژگی‌های ارگونومی برای صندلی تک نفره ایده‌آل:

۱. وجود سوراخ‌هایی در بدنه صندلی می‌تواند خوب باشد، مخصوصا در نشیمنگاه صندلی تا از عرق کردن و گرم شدن جلوگیری کند.
۲. وجود تکیه‌گاه برای آرنج در هر دو طرف تا هنگامی‌که دانش‌آموز در حال نوشتن است بتواند آرنج خود را روی آن قرار دهد.
۳. داشتن فضایی برای قرار گرفتن کیف و کتاب‌ها ایده‌آل است. این بخش معمولا در قسمت پایین صندلی قرار می‌گیرد.
۴. استفاده از رنگ‌های آرامش‌بخش در طراحی و تولید صندلی دانشجویی یا دانش‌آموزی.
۵. پیشنهاد می‌شود که صندلی قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد تا دانشجویان با تنوع قد بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند.
۶. درحالی‌که مشغول خواندن یا نوشتن هستید، میز متصل به صندلی باید فضای کافی برای قرار گرفتن کتاب داشته باشد.
۷. وجود تکیه‌گاه برای پاها، برای زمانیکه دانش‌آموز قصد استراحت دادن به پاهایش را دارد می‌تواند ایده‌آل باشد.
۸. اندازه صندلی باید برای دانشجویان مختلف با قد و وزن‌های متنوع مناسب باشد.
۹. صندلی در بخش نشیمن باید از متریال ابری و راحت بهره ببرد.

ویژگی‌های صندلی آزمایشگاهی

آزمایشگاه محلی برای کار با هدف رشد و پیشرفت است. در هیچ محیط کاری دیگری به اندازه آزمایشگاه نوآوری و ابداع وجود نخواهد داشت. متخصصان دانش ارگونومیک، آزمایشگاه و صندلی آزمایشگاهی را نیز فراموش نکرده‌اند و برای استفاده کسانی که بواسطه شغل خود همواره در آزمایشگاه هستند، به طراحی صندلی آزمایشکاهی بر پایه دانش ارگونومی پرداخته‌اند. این صندلی‌ها، از سلامتی پرسنل آزمایشگاه محافظت می‌کند و عملکرد کاری آنها را با جلوگیری از خستگی زودرس بهبود می‌بخشد.

ارگونومیک چه کمکی می‌کند؟

فرقی نمی‌کند محیط کاری ما آزمایشگاه باشد یا هر جای دیگر، بدن ما انسان‌ها برای نشستن طولانی مدت خلق نشده است. هم چنین یک حالت نشستن منحصر بفرد که صحیح و سالم تلقی شود نیز وجود ندارد. در واقع حرکت مداوم و تغییرات حالت نشستن است که از فشار بر بدن می‌کاهد. بنابراین بهترین موقعیت نشستن شما همیشه موقعیت بعدی است که قرار است به خود بگیرید. البته دانش ارگونومیک نیز قواعدی برای نشستن در محل کار دارد، برای مثال تمام زوایای بدن باید ۹۰ درجه باشند. اما ویژگی‌های صندلی آزمایشگاهی ارگونومیک چیست؟

ویژگی‌های ارگونومیک برای صندلی آزمایشگاهی

آزمایشگاه مکانی با نیازها و الزامات بخصوص است و نمی‌توان با استاندارهای دانش ارگونومیک اداری با آن برخورد کرد، خیلی اوقات نمی‌توان در حالاتی بدن را نگه داشت که فشار کمتری به آن وارد شود. بلکه تغییرات مداوم حالت بدن برای انجام فعالیت‌ها صورت می‌پذیرد. حرکت‌های مداوم دست و ثابت ماندن بدن در یک حالت مانند خم شده رو به جلو، روتین کار در آزمایشگاه محسوب می‌شود و بخشی از زندگی روزمره کارکنان آن را تشکیل می‌دهد.

برای کم کردن فشار به بدن تا حدی که ممکن است و تضمین پشتیبانی مناسب از سلامت بدن، صندلی آزمایشگاهی باید برخی استانداردها را شامل شود.
یک صندلی آزمایشگاهی ارگونومیک فقط می تواند به یک شکل استانداردهای این دانش را رعایت کند، هر کجا که کاربرش برود همراهش باشد. در این حین، پشتی این صندلی باید به طور مداوم در تماس با بدن کاربر باشد و زاویه ستون فقرات را نیز پوشش دهد.

هم چنین، صندلی آزمایشگاهی باید بیشترین انعطاف‌پذیری را نیز به کاربر خود ارائه دهد، هم از نظر ارتفاع، هم زاویه و هم تکیه‌گاه دست‌ها (البته اگر وجود داشته باشد). علاوه بر سالم و صحیح نشستن، صندلی آزمایشگاهی باید نیازهای بخصوص محیط کاری آزمایشگاه را نیز برطرف کند. مانند اینکه همواره باید بیشترین آزادی عمل و فضای دستیابی به بخش‌های مختلف پیش روی کاربر را فراهم کند. در اکثر آزمایشگاه‌ها افراد مختلفی مشغول به کار هستند، به همین دلیل صندلی آزمایشگاهی باید تنظیمات مناسبی برای هر کاربر داشته باشد تا با تنظیم آن به راحت‌ترین حالت نشسته خود برسند.

ویژگی‌های نیمکت مدرسه

همه ما خاطره‌های زیادی از نیمکت مدرسه خود داریم. نیمکت در واقع یک صندلی بزرگ است که ما آن را با یک یا دو همکلاسی خود شریک می‌شدیم. نیمکت‌ها معمولا از جنس چوب ساخته می‌شوند اما مدل‌های ساخته شده از فلز، سنگ و مواد مصنوعی نیز وجود دارد. بسیاری نیمکت‌ها تکیه‌گاهی برای دست و پشتی برای پا دارند.
سطح نشیمنگاه نیمکت معمولا باید ارتفاعی ۲۹ تا ۳۵ سانتی‌متر از سطح زمین داشته باشد. حداقل عرض نیمکت برای هر نفر باید ۳۸ سانتی‌متر در نظر گرفته شود. عرض نشیمنگاه نیمکت باید حداقل ۳۷ سانتی‌متر باشد. ارتفاع پشتی نیمکت نیز حداقل باید ۳۰ سانتی‌متر باشد. ارتفاع سطح میز از سطح زمین، ۵۸ تا ۷۰ سانتی‌متر متغیر است.
وجود یک قفسه در زیر میز نیمکت مدرسه برای قرار دادن لوازم شخصی لازم است.

ویژگی‌ ارگونومیک و کمک به بهبود یادگیری در محیط‌های آموزشی

اگر بخواهیم ایده‌آل‌ترین حالت ممکن را متصور شویم، مدارس و دانشگاه ها باید صندلی‌های ارگونومیک برای هر دانش‌آموز یا دانشجو با فیزیک بدنی متفاوت تهیه کند. درسته که این جمله غیرواقعی (بیشتر گران و دردسرساز) است، اما در ادامه مواردی را بررسی می کنیم که می‌توان بوسیله آن بیشتری ویژگی‌های ارگونومی را برای افراد رعایت کرد:

۱. سایز مناسب

صندلی دانش آموزی باید حالتی صحیح و مناسب برای نشستن فراهم کند، مخصوصا که بدن دانش آموزان در این سن دائما در حال رشد است. حالت ایده‌آل برای دانش‌آموزان تکیه دادن صاف به پشتی و قرار دادن هر دو پا روی زمین به صورت صاف و نود درجه است. می‌توانید میانگین قد و وزن کودکان در مقاطع تحصیلی مختلف را اندازه‌گیری کنید و با توجه به آن صندلی دانش‌آموزی را تهیه کنید.

۲. اندازه مناسب

مطمئنا قرار دادن تعدادی صندلی و میز در هر کلاس درس و نشستن دانش‌آموزان بر روی هر کدام به صورت تصادفی کافی است، اما حالت ایده‌آل، بررسی اندازه هر صندلی برای اینکه کاملا برای دانش آموز مناسب و اندازه باشد، است. هر صندلی باید دقیقا اندازه کسی باشد که بر روی آن می‌نشیند و میزش نیز با قد او سازگار باشد.
برای رسیدن به حالت ایده‌آل باید با یک تولیدکننده که نسخه قابل تنظیم صندلی‌های دانش‌آموزی و دانشجویی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان بزرگ و کوچک تولید کند هماهنگ شوید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کمک لازم دارید? با ما در ارتباط باشید